”När jag filmade Goldeneye”
Med jämna mellanrum framöver kommer jag att bjuda på lite behind the scenes och små smakprov från Rosa Kokboken. I dag får du ett litet smakprov på Izabella Scorupcos berättelse.
”När jag filmade Goldeneye”
Namn: Izabella Scorupco
Ålder: 45 år
Yrke: Skådespelare och fotomodell
Familj: Barnen Julia och Jakob
Bor: Hus i Los Angeles
Rätt: Izabellas powermuffins
Jag har aldrig varit i Glendale där Izabella bor. Det ligger i östra Los Angeles och jag får först köra upp över kullarna för att sedan komma ner i dalen på andra sidan. På vägen kör jag förbi Burbank med alla dess film- och tv-studios. Mediavärldens huvudstad, brukar man säga. Här ligger Warner Bros, Warner Music, Walt Disney, NBC, Viacom och många andra stora mediehus och studior. Såklart att hon ska bo där i närheten, tänker jag, som den Bondbrud hon är. Ja, en gång Bondbrud – alltid Bondbrud.
Izabella Scorupco föddes i Polen och flyttade till Sverige med sin mamma när hon var åtta år gammal. Hon växte upp i Bredäng utanför Stockholm och började tidigt arbeta som modell och skådespelare. 1989 slog hon igenom i Staffan Hildebrandts film Ingen kan älska som vi. Izabella har medverkat i en mängd filmer och stora reklamkampanjer genom åren. Senast kunde vi se henne som ansiktet utåt för såväl KappAhl som Smarteyes och även i Guldbaggevinnaren Micke och Veronica. Det stora internationella genombrottet kom som Bondbrud i Goldeneye 1995, vilket var Pierce Brosnans första film som James Bond.
När jag svänger in på Izabellas gata står det en svart Volvo parkerad utanför ett av husen. Det måste vara här hon bor, tänker jag, och stannar. Izabella öppnar glatt med sina två mopsar i släptåg. Den ena är 14 år gammal får jag veta senare. Hon pratar amerikanska med dem hela tiden och jag undrar om de är flerspråkiga, eller om de ens förstår. Hundar… Izabella är gudomligt vacker och jag blir knäsvag bara av att titta på henne. Vackrare människa får man leta efter. Hon smyger iväg och byter om medan jag och en annan vacker människa, supermodellen och fotografen Beiron Andersson, börjar ordna lite i köket. Beiron har bott i USA i över tjugo år och är god vän med Izabella, och bidrar på ett behjärtansvärt sätt i det här projektet med sin expertis…läs mer i boken.
Rosa kokboken säljs till förmån för Cancerfonden och 100 kr per bok går direkt till kampen mot cancer. Alla bokens inblandade har arbetat pro bono och målsättningen är att få in 1 miljon kronor. 20 kända kvinnor delar med sig av sitt paradrecept, sina tankar kring mat och träning samt sitt möte med cancer. Rosa kokboken I som släpptes hösten 2014 blev årets kokbok i Sverige samma år och drog in 1 miljon kronor. Den vann även juryns specialpris i World Gourmand Awards, kokböckernas motsvarighet till Oscarsgalan. Va med i kampen du också!
Nästa gång är det Sonja Aldén som bjuder på ett smakprov. Foto: Johan Lygrell.