Transparens allt viktigare…

januari 16, 2020

…för en god relation mellan företag och kund

I en samtid där konsumenten blir allt mer medveten och nyfiken på sin omvärld, ställs allt högre krav på företagen. Begreppet transparens har i flera år varit på tapeten, och känns minst sagt högaktuellt just nu. Transparens i sammanhanget innebär kort sagt att ett företag är öppet och ärligt med under vilka förhållanden verksamheten råder, och ger kunden möjlighet att få insyn i produktionskedjan. Ofta betonas etiska aspekter och miljöaspekten. I denna artikel ska vi kolla på tre olika branscher där transparens kommit att få stor betydelse för relation mellan företag och kund.

Bild: Unsplash

Slow fashion hetare än någonsin

En bransch som blir mycket aktuell i sammanhanget är modebranschen. På senare år har begreppet slow fashion etablerat sig, ett koncept som förespråkar kvalitet framför kvantitet, där man prioriterar hållbar produktion och minimal påverkan på miljön.

Ett klädföretag som jobbar med transparens är H&M, som sedan några år tillbaka förstått vikten av att ge konsumenten insyn i produktionskedjan. Man tillhandahåller detaljerad information kring var produktionen av kläder sker, samt hur den sker. På klädföretagets hemsida finns knappen “hållbarhet” tillgänglig, här kan konsumenten ta del av information kring plaggets exakta innehåll, exempelvis sytrådens och materialets innehåll samt vad tvättrådslapparna är gjorda av. Även information kring i vilket land plagget har tillverkats och på vilken fabrik, adressen till fabriken och siffror på hur många anställda fabriken har, finns att tillgå. HM:s hållbarhetsansvarige, Isak Roth säger i ett pressmeddelande “ Vi tror att större transparens är avgörande för att uppnå en mer hållbar framtid.” Målet är att jobba 100 procent med återvunnet material senast år 2030. 

Det jobbas aktivt för ansvarsfullt spelande på spelsajter

I begynnelsen av år 2019 etablerades en ny svensk spellag, som innebär att alla aktörer som är verksamma på den svenska spelmarknaden behöver ansöka om och få beviljad en svensk spellicens. Lagen framhäver vikten av ansvarsfullt spel, och trycker mycket på transparens och ärlighet gentemot spelaren. Lagstiftningen påverkar så väl online casinos och spelbolag, som jämförelsesajter av casinon. 

Bonusfinder.com SV är den främsta sidan för casinobonusar i Sverige, och ett exempel på en aktör i branschen som jobbar för att bygga upp ett förtroende med besökaren. På startsidan kan besökaren exempelvis genom att klicka sig vidare få ingående information om det finstilta, så som regler och villkor. Detta är helt i linje med de nya riktlinjer som etablerats av Spelinspektionen för att främja ett sunt spelklimat online. 

Bild: Unsplash

Man vill se ökad transparens på obligationsmarknaderna

Obligationsmarknader innefattar handel med obligationer och är en del av räntemarknaden. Dess funktion är bland annat att sammanstråla olika aktörer som förvaltar olika typer av långsiktigt sparande, exempelvis pensionsfonder, med aktörer i behov av lånekapital, exempelvis bostadsköpare eller företag. På senare tid verkar transparensen på dessa marknader minskat, vilket tros vara till följd av de nya EU-regler som införts. Informationen är nu mer svårtillgänglig, menar Finansinspektionen. För att öka transparensen föreslår man publicerad information bör tillgängliggöras på ett tydligare sätt, och att en harmonisering av de regler som etablerats av enskilda myndigheter för fortgå.  Man kan konstatera att transparens spelar en stor roll i dagens konsumentsamhälle, och att det är eftersträvansvärt för alla olika slags branscher att hålla detta i bakhuvudet

Leave a Comment

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Archives

Categories