Flygbolagen strejkar – vilka rättigheter har vi passagerare?

augusti 23, 2019 Flygbolagen strejkar – vilka rättigheter har vi passagerare?

De senaste åren har det länge blivit allt mer oroligt bland flygbolagen. Dels ökar andelen inställda flyg, men detsamma går att säga om andelen strejker. Senast jag flög var jag Hong kong sedan skrev jag ju också om New York och hur enkelt (och billigt det kan vara att resa dit). Tack och lov gick flygningen smärtfritt och jag flög till och med business :), men när läser om hur det är för många andra verkar det nästan som att flygen börjar bli lika opålitliga som tågen. Åtminstone här i Europa.

I våras hade SAS problem med en ganska omfattande pilotstrejk som varade i drygt en vecka. Det låter kanske som ganska kort tid, men  under denna vecka drabbades hela 380 000 resenärer av inställda avgångar. Enligt SVT var det inte bara besvärligt för resenärerna utan SAS förlorade 60 miljoner kronor om dagen på detta. Frågan man undrar då är så klart om det inte hade varit billigare att bara höja lönerna från början. 

Utöver strejkerna har vi också problemen med att många flygplatser helt enkelt har för många avgångar att hantera. De hinner inte med att få bukt på alla flyg, något som resulterar i förseningar och inställda avgångar. Enligt Airport Technology har detta varit ett ganska så rejält ökat problem de senaste åren. Inte minst när det kommer till flyg inom Europa. De skriver att från januari till juni förra året så var den totala förseningen på europeiska flygavgångar på 10,6 miljoner minuter! Det är ju helt galet.

Sett till att det är så pass många som faktiskt drabbas av den här typen problem, har jag kollat lite närmare på vilka rättigheter man faktiskt har som passagerare. Jag menar, tänk om man drabbas själv nästa gång? Vad gör man då?

Dryck, mat och hotell? Check!

Enligt informationssidan AirHelp, som har bra koll på såna här frågor, så har vi passagerare faktiskt en hel del rättigheter som åtminstone inte jag visste om. Givetvis ska man få åka med nästa möjliga plan, det säger väl sig själv, men man har också rätt till att få mat- och dryckeskuponger att använda i flygplatsens olika restauranger medan man väntar. Och om det är så pass illa att man måste vänta till nästa dag att åka, så ska flygbolagen betala för hotell och transport. Det går även att få en viss monetär ersättning i vissa fall. Här kan du hitta lite mer läsning om ersättning vid en sas strejk och vilka dina rättigheter är.

Men de skriver också att det kan vara lite knepigt att få sin rätta ersättning. Ibland måste man ligga på lite. Detta eftersom flygbolagen gärna ger en ett lite sämre bud först. Exempelvis kanske de inte själva tar upp möjligheten med hotell eller restaurangkuponger. Det finns också fall när de ber än skriva på ett dokument i samband med att de lämnar över kupongerna. Läsa igenom det ordentligt, för där kan de stå att du avsäger dig en framtida eventuell monetär ersättning för problemet. Något du givetvis inte ska behöva göra!

Med det sagt hoppas jag att du känner dig liiiite tryggare med dina framtida flygresor. Kom ihåg att det är du som är kunden och som kund har du också alltid rätt!

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Latest posts

Archives

Categories